Fra den 17. december 2023 er det lovpligtigt for alle virksomheder med over 50 ansatte at have en whistleblowerordning.
Hvad er en whistleblowerordning?
En whistleblowerordning er en intern kommunikationskanal, hvor medarbejder, praktikanter, frivillige eller tidligere medarbejder kan indberette viden eller mistanke om alvorlige forhold som f.eks. lovovertrædelser, økonomisk kriminalitet, grov chikane mv.
Formålet med at etablere en whistleblowerordning er, at medarbejder og evt. personer med en samarbejdsrelation skal kunne anmelde arbejdspladsen uden frygt for at miste sit arbejde eller sin samarbejdsrelation. Med ordningen sikrer virksomheder, at whistleblowere sikkert og fortroligt kan indberette om alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold på arbejdspladsen.
Whistleblowerplatformen er lavet med et enkelt og brugervenlige interface, der gør det hurtigt og problemfrit at indsende rapporter.
Whistlebloweren indgiver rapporter helt anonymt, hvilket sikrer deres identitet og beskytter dem mod eventuelle konsekvenser.
Whistlebloweren indgiver rapporter helt anonymt, hvilket sikrer deres identitet og beskytter dem mod eventuelle konsekvenser.
Ved indrapportering, rapporten vil blive videresendt til jeres HR-funktion og whistlebloweren få en modtagelsesbekræftelse indenfor 7 dag.
Whistlebloweren kan ved indrapportering vedhæfte dokumentation til rapporten (f.eks. billeder, mails, video m.m.).
Det er muligt at indrapportere via lydfiler, i tilfælde af ordblindhed eller skrivevanskeligheder.
Vi er altid klar til at hjælpe med spørgsmål. Her er svar på nogle af de spørgsmål, du måske har i øjeblikket.